Page 5 of 8

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 26 Sep 2014, 16:15
by izywec
Na przedostatnim zdjęciu widać, że wszyscy stoją na wybudowanym z podwozia kotle /na jego wierzchu/ i znajdują się w hali remontowej kotłów - za nimi jest co najmniej jeszcze pięć. Hala jest wyposażona w suwnicę do przenoszenia kotłów i ustawiania. To mnie wygląda na duży zakład typu ZNTK a nie Szczecinek. Inne fotografie zbiorowe wykonane są w pomieszczeniu wyposażonym w duże tokarnie /widać wyraźnie konik tokarni i pokrętło wyglądające na przesuw imaka nożowego w suporcie oraz obrotowy kieł umieszczony w koniku tokarni/. Na pierwszym o ostatnim zdjęciu między pracownikami widać jakąś specjalistyczną obrabiarkę chyba do regeneracji tłoczysk tłoków maszyny parowej parowozu.
Czy Szczecinecka parowozownia wykonywała kapitalne naprawy parowozów - może ktokolwiek to potwierdzić?

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 26 Sep 2014, 17:43
by Drahim
izywec wrote: Czy Szczecinecka parowozownia wykonywała kapitalne naprawy parowozów - może ktokolwiek to potwierdzić?
Parowozownia wykonywała wszystkie rodzaje przeglądów (wewnętrzne, zewnętrzne i ogólne) i remonty rewizyjne.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 26 Sep 2014, 22:44
by izywec
Na klasach remontu parowozów nie wyznaję się! Problemem jest to czy te fotografie, które zamieścił "Bronx" dotyczą Szczecineckiej Parowozowni.
Moim zdaniem nie bo jakoś nie wyobrażam sobie w niej remontów odtworzeniowych czyli inaczej kapitalnych. Na fotografiach o ile się wyznaję np. w hali z suwnicą podsufitową jest sześć zdemontowanych z podwozia kotłów a pierwszy bez kabiny maszynisty, dekla /pokrywa/ osuszacza pary, izolacji, blach zewnętrznych itp.

P.S. Znalazłem w sieci: remont kapitalny /tak nazwałem/ nazywa się naprawą główną i normalnie ją wykonywano co 20 lat dla wszystkich parowozów. Obejmował on demontaż i regenerację: cylindrów parowych, tłoków, tłoczysk, kulis, korbowodów, łożysk /wylewanie, obróbka i pasowanie/, czopów łożyskowych, kotłów itd. itp. Według mojego rozeznania wykonywały to jedynie ZNTK a nie parowozownie .
Kto chce niech poczyta: http://parowozy.net/technika/naprawy" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 28 Sep 2014, 11:07
by robot humano
Właśnie ilośc tych rozbabranych kotłów wskazuje że to nie Szczecinek. To że byliśmy zdolni zrobić naprawę rewizyjną parowozu (i to bez remontu kotła bo od tego są specjaliści) to jedno ale 5-6 na raz? To nie jest zadanie parowozowni, to już ZNTK, np. ZNTK Piła, oni do dziś pod szyldem Interlok, robią remonty nitowanych kotłów, nie tylko parowozowych.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 01 Oct 2014, 21:27
by bronx
Tutaj nie ma wątpliwości, że fotka ze Szczecinka, widać dworzec kolejowy od strony wiaduktu, zdjęcie z lat 30-tych może 40-tych?

Zdjęcie z Eutin via Muzeum Regionalne w Szczecinku.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 04 Oct 2014, 10:09
by robot humano
Powoli zbliżamy się do wiaduktu. Jeszcze dwie fotki i już będziemy wiedzieć jak wyglądał. Nie widać jeszcze Sk4 więc zdjęcie raczej 1920 niż 1940

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 04 Oct 2014, 16:49
by człowiek widmo
Te dwa familoki w oddali po lewej wybudowali raczej w latach dwudziestych, wątpię żeby wcześniej.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 02 Jun 2015, 11:58
by bronx
Kilka zdjęć aktualnych (październik 2014) z lokomotywowni, wrzucam celem weryfikacji tych starych zdjęć, które pojawiły się tutaj wcześniej. Po porównaniu stwierdzam, że jednak tam nie jest szczecinecka lokomotywownia, nasza jak widać jest znacznie niższa no i zakrzywiona. No chyba, że była jakaś gruntowna przebudowa, która obniżyła dach, ale wydaje mi się to mało prawdopodobne.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 02 Jun 2015, 14:11
by izywec
Ładnie i czysto! Miło się ogląda. Dziękuję!

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 30 Aug 2015, 10:26
by bronx
Kolejna lokomotywa parowa, niestety niezwiązana bezpośrednio z lokomotywownią szczecinecką, jednak uchwycona na zdjęciu w pobliskiej stacji Soltnitz / Żółtnica, tak że na pewno Szczecinek odwiedzała.
Lokomotywa serii niemieckiej serii 38 (pruska P8, w Polsce oznaczana jako Ok1) numer 2427. Zbudowana w 1919 roku w zakładach Schichau Werke w Elblągu (czyli to samo miejsce urodzenia co wspominana już tu "nasza" 24-009)stacjonowała w różnych lokomotywowniach; w Gdańsku i Szczecinie. Od 1935 macierzystą lokomotywownią staje się Stralsund, tak że na zdjęciu widzimy właśnie lokomotywę ze Stralsundzkiej lokomotywowni. Po wojnie lokomotywa ta trafia w ramach reparacji wojennych jako jedna z 429 sztuk lokomotyw serii 38 do Polski i zostaje wprowadzona na stan PKP pod numerem Ok1-47.
lok_soltnitz_1.jpg
lok_soltnitz_1.jpg (145 KiB) Viewed 11866 times
Poniżej ta sama lokomotywa na zdjęciu w pełnej krasie ale w bliżej nieokreślonym miejscu:
lok 38_2427.JPG
lok 38_2427.JPG (206.58 KiB) Viewed 11885 times

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 30 Aug 2015, 16:46
by izywec
Aż wierzyc się nie chce, że takie cacko wybudowano już w 1919 roku. Za malca mogłem godzinami stać przy takiej lokomotywie i podziwiać pracę tej małej bezkorbowej pompy /sprężarki?/ parowej simpleks przyczepionej z boku kotła. No a moment ruszania i rozpedzania się lokomotywy to po prostu była poezja dla moich odczuć.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 30 Aug 2015, 18:53
by bronx
No tak, lokomotywy te były bardzo cenione nawet po 1945 roku. Jeszcze jedna uwaga odnośnie fotki z Żółtnicy, lokomotywa ma reflektory przesłonięte na warunki wojenne, widać to szczególnie w porównaniu z tym drugim zdjęciem. Można przypuszczać, że zdjęcie zrobione po 1939.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 06 Sep 2015, 23:42
by bronx
Kolejna lokomotywa, która służyła w szczecineckiej szopie. Co prawda już po wojnie ale podłączę pod ten temat.

Lokomotywa ta była w naszej parowozowni od 16.12.1960 do 03.1963.
Wyprodukowana w 1942 roku w Henschel & Sohn, Kassel. W Niemczech oznaczona była 52 053, do Polski trafia w 1945 roku i dostaje oznaczeni Ty2-29.

Co ciekawe lokomotywa się zachowała i trafiła do skansenu w Chabówce, obecnie w lokomotywowni Nowy Sącz podobno przechodzi renowację.

Więcej zdjęć lokomotywy tutaj:
http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=ty2-29" onclick="window.open(this.href);return false;
ty2-29-gp1.jpg
ty2-29-gp1.jpg (278.79 KiB) Viewed 11779 times

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 07 Sep 2015, 14:57
by izywec
Z analizy historii lokomotywy wynika, że musiała "dostać" po kotle skoro w następnym roku po wyprodukowaniu dostała nowy kocioł. Oczywiście jest to najbardziej prawdopodobne /wojna!/ ale nie pewne bo przecież mogła zawinić obsługa.

Re: Szczecinecka Parowozownia

Posted: 08 Sep 2015, 15:57
by robot humano
Nikt nie mówi, że przekładka kotła miała miejsce w 1943. Najpewniej to przekładka wykonana dużo później - na miejsce oryginalnego kotła wstawiono kocioł odzyskany z innego loka przeznaczonego do kasacji. Często tak robiono kiedy już było wiadomo, że parowozy to przeżytek i mają zajeździć się na śmierć, a potem na złom. Przykład innej szczecineckiej maszyny:
Pt47-83 wyprodukowana Chrzanów 2083/1949. Kocioł Sosnowiec 12643/1949.
oddana do służby 07.01.50 ,
10.01.50 Iława
13.05.51 Szczecin
15.01.55 Słupsk
22.07.62 Szczecin
26.09.63 Słupsk
07.04.64 Szczecin
05.01.75 Szczecinek
06.08.77 Racibórz
30.09.78 Rozwadów
19.08.83 Olsztyn
skasowana 30.12.87
ostatni kocioł to Sosnowiec 12568/1949 zamontowany 30.11.1971